Duża Akademia w małym mieście – Puszcza Niepołomice
Niepołomice to miasteczko w województwie małopolskim, które zamieszkuje około 10-15 tysięcy ludzi. Czy w tak małej miejscowości
można posiadać pierwszy zespół występujący w liczącej się już 1. Lidze, a do tego akademię na wysokim poziomie? Wykonalność tego ambitnego zadania pokazuje Puszcza, klub z Niepołomic, który dąży do tego, by pokazać się na szczeblu centralnym nie tylko w drużynach seniorskich, ale również w tych młodzieżowych. Już dzisiaj w akademii trenuje blisko 300 młodych zawodników, a trafiają tam również gracze nawet z samego Krakowa.
KILKA SŁÓW O AKADEMII
Cele, jakie Puszcza stawia przed sobą, są długofalowe. By „wyprodukować” zawodnika kompletnego, akademia wraz ze sztabem szkoleniowym musi zadbać o najdrobniejszy szczegół w każdej kategorii wiekowej, co nie jest takie proste. Do ważnych składowych należy organizacja każdego treningu, a nawet całego tygodnia czy miesiąca. Jest to potrzebne do lepszego funkcjonowania, a przede wszystkim ułatwia pracę szkoleniowcom. Mogą oni przekazywać wiedzę w należyty sposób i dawać narzędzia do rozwoju młodym zawodnikom tak, aby mogli podnosić swoje umiejętności. W skład akademii Puszczy wchodzi 16 trenerów. Większość z nich jest odpowiedzialna za swoją
drużynę, ale nie brakuje również asystentów, którzy pomagają realizować jednostki treningowe. Motoryka i treningi bramkarskie również prowadzone są z osobami specjalizującymi się w tych profesjach. Standardowo każda grupa ma przygotowaną ilość zajęć dostosowaną do wieku, natomiast bardzo ważnym elementem jest ułożenie ich w postaci rosnącej, podnoszącej progresję. Jedną ze składowych poszczególnych grup jest także odpowiedni system szkolenia, co oznacza, że na daną grupę przypadają elementy, na których trenerzy skupiają największą uwagę. Przykładowo w grupach młodzików
najwięcej elementów będzie dotyczyć techniki przyjęć piłki, podania, gry w obronie i w ataku w sytuacjach 1 na 1 lub części motorycznej, takiej
jak np.: koordynacja ruchowa.
TRENER A ZAWODNIK
Wszyscy zdają sobie sprawę, że wyszkolenie zawodnika to element, który zajmuje ogromną ilość czasu. Wymaga to wiele poświęcenia, godzin spędzonych na boisku jak i poza nim. Cel jest jeden – stworzenie zawodnika, który udźwignie ciężar i będzie gotowy do gry na najwyższym poziomie. W poniższej tabeli został przedstawiony przykładowy plan tygodniowych treningów juniorów młodszych.
Plan zawarty w tabeli to nie wszystko. Dodatkowo zespoły od U-12 do U-19 analizują swoje mecze przed treningami na odprawach video.
Ponadto każdą jednostkę poprzedza zaznajomienie się przez zawodników z wywieszonym w szatni do wglądu konspektem treningowym.
Ułatwia to zapamiętywanie ćwiczeń oraz poszerza świadomość u zawodników. Ważna jest także rozmowa i komunikacja z młodymi chłopcami. W taki sposób obie strony nie tylko przekazują sobie informacje, ale szkoleniowiec jest w stanie omówić detalicznie wybrane kwestie, skorygować błędy i poznać potrzeby zawodnika. W niedalekiej przyszłości w Akademii Puszczy ma powstać profil dla najlepszych zawodników, którzy będą mieli możliwość podjęcia zajęć indywidualnych w formie treningu pozycyjnego lub technicznego.
Wszystko to w zależności od potrzeb danego gracza i jego chęci rozwoju. Wielu już teraz podjęło się treningów indywidualnych, a wynika to ze świadomości, że trening piłkarski to jedno, ale wszystko to, co zrobią poza nim, zaowocuje w przyszłości. Dodatkową pracą są chociażby
zadania domowe, które otrzymują zawodnicy, np.: pod kątem analizy swojej gry. Ich celem jest wyciągnąć wnioski z błędów i przekształcić je
w odpowiednie nawyki. Po wykonaniu ćwiczenia następuje jego omówienie z trenerem. Dzięki temu młodsi piłkarze mogą poszerzyć
swoją wiedzę i postrzeganie danych sytuacji.
CEZARY ZIĘBA – Trener drużyny U-12 w Puszczy Niepołomice
„W naszej drużynie bardzo ważna jest atmosfera wewnątrz grupy, chłopcy muszą lubić przychodzić na treningi. Indywidualnie ogromną rolę przykładam do ich zachowania – na boisku i poza nim. Staram się przekazywać im jak najwięcej wartości wychowawczych. Skupiam się również na ich świadomości, wszak świadomy zawodnik to lepszy zawodnik. Wchodząc w szczegóły czysto piłkarskie, dzięki większemu poziomowi świadomości gracze nie mają problemów w realizowaniu zadań, które przekazuje im trener. W treningu najwięcej czasu poświęcam na technikę, uważam, że ten element jest kluczowy. Dajemy podopiecznym narzędzia, a to, co dzięki nim zrobią, zależy tylko i wyłącznie od nich. Dzięki temu stają się kreatywni, a na tym mi zależy.”
„Oczywiście, ogromne znaczenie ma również mentalność. Zawodnik mocny w tej sferze wychodząc na boisko, nie ma kompleksów, nie boi się ryzyka,
jest w stanie wziąć na siebie odpowiedzialność. Często są to liderzy zespołów. Zawodnik, u którego mentalność nie jest na wystarczającym poziomie, pomimo tego, że w treningu wygląda często lepiej bądź porównywalnie do przykładu wyżej, wychodząc na boisko, ma problem. Nie potrafi w stu procentach pokazać swoich umiejętności i jest to problem. Trzeba nad tym pracować, bo bywa tak, że mimo dużego talentu ktoś później przepada.
Myślę, że powodów jest kilka i trudno wskazać jeden konkretny. Przyczyna jest złożona. Myślę, że chodzi głównie o świadomość, chęci, cechy wolicjonalne i właśnie o mentalność.”
„Idealna akademia piłkarska powinna mieć ambitnych, świadomych trenerów dążących do ciągłego rozwoju zarówno swojego, jak i swoich zawodników. Trenerzy powinni być kreatywni i ambitni. Do tego, tak zwyczajnie, powinni być dobrymi ludźmi. Kolejnym elementem jest infrastruktura, która również odgrywa znaczącą rolę. Wiemy, jak jest w Polsce. Trener, który musi prowadzić zajęcia na ćwiartce boiska, nie ze swojej winy, a z winy zarządzających Akademiami, na pewno nie czuje się komfortowo. Szanuję i doceniam szkoleniowców, którzy pracują w takich warunkach. Tutaj dochodzimy do kolejnego punktu – ludzie, którzy zarządzają akademiami. To też powinny być osoby świadome, mające trzeźwe spojrzenie na całość projektu. Muszą zdawać sobie sprawę z ograniczeń akademii, w szkoleniu dzieci i młodzieży powinni być skupieni na rozwoju zawodników, drużyn, a nie na pucharach i medalach. Do tego dochodzi organizacja pracy. Wszyscy powinni pracować podobnie, na takich samych zasadach, w spójny sposób, tak aby rozwijać się harmonijnie.
Trenerzy powinni czuć wsparcie osób zarządzających i to zarówno mentalne, jak i finansowe. Nie oszukujmy się, pieniądze też są ważne i uważam, że rola
trenera młodzieży w Polsce jest niedoceniania”
„Młody zawodnik powinien przychodzić na treningi z przyjemnością! Bo to lubi, bo to kocha i to jego pasja, a nie pasja bądź ambicje rodziców. Czasami
trudno być samokrytycznym, ale to także istotne, by osiągnąć sukces. Nie wystarczy być na 3-4 treningach akademii w tygodniu, bo praca dodatkowa
jest niemal tak samo ważna. Mam na myśli rozwój zarówno piłkarski, jak i intelektualny. Wchodząc w szczegóły, jak już wspomniałem na początku, najistotniejszą sprawą jest technika użytkowa. W późniejszym etapie motoryka, ponieważ również odgrywa znaczącą rolę i bez niej wielu rzeczy
nie da się przeskoczyć.”
„Odnosząc się do naszej akademii, można odpowiedzialnie powiedzieć, że nasz plan zakłada postępy w kolejnych latach. Młodzi chłopcy potrzebują
systematyczności, by podnosić swój poziom sportowy. Muszą czuć, że są ważni dla klubu i że cały sztab trenerów dba o ich zdrowie i o to, by mogli
rozwijać się w jak najlepszych warunkach. Klub zdaje sobie sprawę, że potrzeba wiele czasu na stworzenie fajnej i solidnej akademii, która będzie mogła produkować dobrych piłkarzy. To jest tak naprawdę początek danej drogi i mamy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości będzie o niej nieco głośniej”.